26/3 -2013
Idag har vi skapat vår mapp/portfolio och dekorerat den med en kreativ färgcirkel i collageteknik. Jag valde att först skissa upp en idé i mitt skissblock som jag sedan ritade upp igen i ett större format på själva mappen.


Sedan valde jag ut vilka färger jag ville använda och började riva loss och klistra fast bitar på min skiss.




Jag tycker att jag lyckades få ihop färgerna ganska bra: brunt → gult → grönt → turkost → blått → lila → vinrött→ rosa → rött → orange (gult & grönt igen på ögonen). Det var lite knepigt att få ihop det då det skulle bilda en figur. Det kunde blivit lite bättre om jag kört något abstrakt eller något som inte var lika detaljrikt. Men jag känner mig nöjd. Jag fick med alla färger i någorlunda rätt ordning nyansmässigt.
Här är det slutgiltiga resultatet:

När vi gjort klart vår mapp så hade vi i uppgift att göra ett experiment med; komplementfärger, harmoniska kvadraten och induktans.
Komplementfärger är de färger som ligger mittemot varandra i färgcirkeln, t.ex. grön + röd eller orange + blå. Om man blandar två komplementfärger så får man en grå färg. Precis som svart och vitt så är komplementfärgerna varandras raka motsats, men de kompletterar varandra genom att bilda en grå färg. Vi fick i uppgift att blanda komplementfärgerna med varandra för att få fram olika grå toner, här är mitt resultat:

De två översta är resultatet av att blanda två komplementfärger med varandra. Man var verkligen tvungen att ta lika delar av båda färgerna för att det skulle bli en grå färg, annars blev nyanserna mer åt det bruna hållet.
Jag testade även mixa och blanda de färger som inte var komplementfärger men som ändå låg långt ifrån varandra. Som ni ser på bilden blev rött + blått blev grålila och orange + grön blev mer gråbeige. Jag tycker att detta var en kul och intressant övning och man skapade förståelse för färgernas motsatser.
Harmoniska kvadranten, vi skulle välja ca 1/4 av färgcirkeln - två grundfärger och nyanserna mellan - och måla dem på ett papper. Jag valde gult och rött och målade totalt sex nyanser:

Den här övningen tycker jag var lätt. Jag började med den gula färgen och blandade sedan i lite mer rött för varje steg tills jag kom till den stapel som skulle vara helt röd. De färger som jag valt tycker jag smälet ihop bra och övergår i harmoni med varandra, så jag förstår varför det kallas den "harmoniska kvadranten".
Den sista övningen vi gjorde var induktans som går ut på att skapa förståelse för att färgerna påverkar varandra. En och samma färg kan upplevas olika beroende på vad som omger den.

Här har jag målat samma grå ton på två olika ställen på pappret. Sedan har jag valt en varm(röd) och en kall(grön) färg och målat en ram runt den gråa färgen. Jag tycker att den grå färgen får en mörkare ton när den omges av en kall färg än om den omges av en varm färg. En annan skillnad som jag kan se är att med den varma färgen fokuserar man hellre på ramen medan man gärna fokuserar på den grå färgen då det är kall färg runtom. Intressant att ögat kan luras beroende på vad som omger en specifik färg.
Gruppdiskussion, grupp 3:
Närvarande: Mia, Lena, jag, (de andra hade gått hem).
Vi diskuterade resultatet av de olika uppgiferna vi gjort och kom fram till detta:
Komplementfärger: Det verkade som att alla hade förstått uppgiften på olika sätt, så vi fick lite olika resultat. Gemensamt tyckte vi att de färger som enklast "gifte" sig med varandra var grön och röd. Vi fick lättast fram en grå ton om vi blandade dessa färger. Över lag så var det svårt att få till en grå ton, det blev mer åt det bruna hållet. Det var kul att blanda färger med tempurapuckar, men om man använde vanligt papper blev det buckligt om man tog för mycket vatten, så det var lättare att använda ett akvarellpapper som man blött ner innan.
Harmoniska kvadranten: Vi började båda med att gå från den ljusare (gul) färgen och blandade oss fram till den mörkare (röda) dominanta färgen. Vi båda upplevde denna uppgiften som enkel.
Induktans: Vi var överrens om att den varma färgen står ut mer än den kalla i relation till den grå färgen. Vi båda upplevde även att den grå färgen upplevdes mörkare tillsammans med den kalla färgen och ljusare tillsammans med den varma.
Övrigt: Det var spännande att se kontraster i komplementfärger, runda föremål mor spetsiga, varma färger mot kalla i förhållande till induktans, förg och djupverkan i collagen. Det var en rolig övning att blanda grundfärger först med färg och pensel, sedan klippa och klistra kreativt skapande verk.


Sedan valde jag ut vilka färger jag ville använda och började riva loss och klistra fast bitar på min skiss.






Jag tycker att jag lyckades få ihop färgerna ganska bra: brunt → gult → grönt → turkost → blått → lila → vinrött→ rosa → rött → orange (gult & grönt igen på ögonen). Det var lite knepigt att få ihop det då det skulle bilda en figur. Det kunde blivit lite bättre om jag kört något abstrakt eller något som inte var lika detaljrikt. Men jag känner mig nöjd. Jag fick med alla färger i någorlunda rätt ordning nyansmässigt.
Här är det slutgiltiga resultatet:

När vi gjort klart vår mapp så hade vi i uppgift att göra ett experiment med; komplementfärger, harmoniska kvadraten och induktans.
Komplementfärger är de färger som ligger mittemot varandra i färgcirkeln, t.ex. grön + röd eller orange + blå. Om man blandar två komplementfärger så får man en grå färg. Precis som svart och vitt så är komplementfärgerna varandras raka motsats, men de kompletterar varandra genom att bilda en grå färg. Vi fick i uppgift att blanda komplementfärgerna med varandra för att få fram olika grå toner, här är mitt resultat:

De två översta är resultatet av att blanda två komplementfärger med varandra. Man var verkligen tvungen att ta lika delar av båda färgerna för att det skulle bli en grå färg, annars blev nyanserna mer åt det bruna hållet.
Jag testade även mixa och blanda de färger som inte var komplementfärger men som ändå låg långt ifrån varandra. Som ni ser på bilden blev rött + blått blev grålila och orange + grön blev mer gråbeige. Jag tycker att detta var en kul och intressant övning och man skapade förståelse för färgernas motsatser.
Harmoniska kvadranten, vi skulle välja ca 1/4 av färgcirkeln - två grundfärger och nyanserna mellan - och måla dem på ett papper. Jag valde gult och rött och målade totalt sex nyanser:

Den här övningen tycker jag var lätt. Jag började med den gula färgen och blandade sedan i lite mer rött för varje steg tills jag kom till den stapel som skulle vara helt röd. De färger som jag valt tycker jag smälet ihop bra och övergår i harmoni med varandra, så jag förstår varför det kallas den "harmoniska kvadranten".
Den sista övningen vi gjorde var induktans som går ut på att skapa förståelse för att färgerna påverkar varandra. En och samma färg kan upplevas olika beroende på vad som omger den.

Här har jag målat samma grå ton på två olika ställen på pappret. Sedan har jag valt en varm(röd) och en kall(grön) färg och målat en ram runt den gråa färgen. Jag tycker att den grå färgen får en mörkare ton när den omges av en kall färg än om den omges av en varm färg. En annan skillnad som jag kan se är att med den varma färgen fokuserar man hellre på ramen medan man gärna fokuserar på den grå färgen då det är kall färg runtom. Intressant att ögat kan luras beroende på vad som omger en specifik färg.
Gruppdiskussion, grupp 3:
Närvarande: Mia, Lena, jag, (de andra hade gått hem).
Vi diskuterade resultatet av de olika uppgiferna vi gjort och kom fram till detta:
Komplementfärger: Det verkade som att alla hade förstått uppgiften på olika sätt, så vi fick lite olika resultat. Gemensamt tyckte vi att de färger som enklast "gifte" sig med varandra var grön och röd. Vi fick lättast fram en grå ton om vi blandade dessa färger. Över lag så var det svårt att få till en grå ton, det blev mer åt det bruna hållet. Det var kul att blanda färger med tempurapuckar, men om man använde vanligt papper blev det buckligt om man tog för mycket vatten, så det var lättare att använda ett akvarellpapper som man blött ner innan.
Harmoniska kvadranten: Vi började båda med att gå från den ljusare (gul) färgen och blandade oss fram till den mörkare (röda) dominanta färgen. Vi båda upplevde denna uppgiften som enkel.
Induktans: Vi var överrens om att den varma färgen står ut mer än den kalla i relation till den grå färgen. Vi båda upplevde även att den grå färgen upplevdes mörkare tillsammans med den kalla färgen och ljusare tillsammans med den varma.
Övrigt: Det var spännande att se kontraster i komplementfärger, runda föremål mor spetsiga, varma färger mot kalla i förhållande till induktans, förg och djupverkan i collagen. Det var en rolig övning att blanda grundfärger först med färg och pensel, sedan klippa och klistra kreativt skapande verk.