18/4 -2013
Dagens lektion handlade om formgivning. Vi arbetade mest med lera men fick även testa gjuta med valfritt material och gips. Jag valde att testa gjuta i både sand och play-doh/"trolldeg".
För att gjuta i sand var man tvungen att fukta sanden (ungefär lika mycket som när man bygger sandslott), sedan placerade man det föremål man ville gjuta av på sanden och tryckte ner. Jag valde min egna knutna näve samt en metallfjäder som jag la som en ram runtom. Sedan tog man bort objekten och fyllde formen med gips. Den man skulle tänka på var att "sprätta"/kasta dit gipsmassan på de ställen där fördjupningarna var lite större för att undvika luftbubblor och för att se till att det hamnade gips överallt.
När man blandar gips häller man först upp vatten i en bunke (så mycket man uppskattar att man behöver) sedan strör man på gipspulver tills det blir små öar. Då ska man försiktigt stoppa ner med handen och arbeta lite lätt för att få bort eventuella luftbubblor som finns och för att undvika att skapa fler.

I play-doh-leran valde jag att göra mitt handavtryck. Då leran var väldigt kladdig (lite misslyckad) hade jag olja på handen för att inte kladda fast och förstöra formen. Även här "sprättade" jag dit gipset innan jag hällde på det.
Slutligen innan det skulle bränna så bankade jag i bordet för att få de luftbubblor som samlats i gipset i alla fall skulle åka upp till ytan. Det var en kul och bra erfarenhet, det här kommer jag abolut ta med mig i arbetet med barn. Man kan även gjuta i lera eller andra material.
Sedan fick vi arbeta med lera där vi fick i uppgift att bygga ett torn som skulle vara ca 25 centimeter högt och vi skulle använda oss av tre metoder: Ringla, tumma och kavla.

Jag kavlade första delen av mitt torn där jag även kavlade på ett mönster med hjälp av en bit spetsduk. Jag skar även ut en bågformad bit ur den undre delen som fick bli en dörr. Här skapade jag ett annat mönster genom att grycka med en sil och göra hål med en gaffel.
På nästa lager använde jag mig av metoden ringla, eller korvmetoden som den även kallas, vilket kan vara ett roligare begrepp att använda i samband med barn. Här rullade jag allstå leran till små korvar som jag sedan ringlade på mitt torn, lager för lager, och fogade samman inifrån. För att fästa den kavlade och ringlade delen "räfflade" jag även kanterna och tryckte ihop innan jag fogade samman dem inifrån.
Tredje lagret blev ett kavlat lager igen där jag använde mig av en kavel som skapade ett våffelmönster. Sammanfogade nästa lager på samma sätt som tidigare.
Fjärde lagret blev flera små korvar som sammanfogades till ett "staket" som jag fäste ovanpå det tredje lagret. Slutligen valde jag att tumma ett tak som även det fästes med hjälp av tidigare metoder, denna gången utifrån. Valde även att skapa ett mönster på taket med hjälp av en gaffel.

Detta var en kul övning och det var roligt att se alla andras resultat. Vi fick som avslut samla klassens torn på ett och samma bord för att sedan skapa en stad av de torn vi byggt, allt detta under tystnad. En kul men svår sammarbetsövning då alla tolkade och tyckte olika.

I slutet av lektionen gick vi igenom fördjupningen/examinationsarbetet: Från det ena till det andra.
För att gjuta i sand var man tvungen att fukta sanden (ungefär lika mycket som när man bygger sandslott), sedan placerade man det föremål man ville gjuta av på sanden och tryckte ner. Jag valde min egna knutna näve samt en metallfjäder som jag la som en ram runtom. Sedan tog man bort objekten och fyllde formen med gips. Den man skulle tänka på var att "sprätta"/kasta dit gipsmassan på de ställen där fördjupningarna var lite större för att undvika luftbubblor och för att se till att det hamnade gips överallt.
När man blandar gips häller man först upp vatten i en bunke (så mycket man uppskattar att man behöver) sedan strör man på gipspulver tills det blir små öar. Då ska man försiktigt stoppa ner med handen och arbeta lite lätt för att få bort eventuella luftbubblor som finns och för att undvika att skapa fler.

I play-doh-leran valde jag att göra mitt handavtryck. Då leran var väldigt kladdig (lite misslyckad) hade jag olja på handen för att inte kladda fast och förstöra formen. Även här "sprättade" jag dit gipset innan jag hällde på det.
Slutligen innan det skulle bränna så bankade jag i bordet för att få de luftbubblor som samlats i gipset i alla fall skulle åka upp till ytan. Det var en kul och bra erfarenhet, det här kommer jag abolut ta med mig i arbetet med barn. Man kan även gjuta i lera eller andra material.
Sedan fick vi arbeta med lera där vi fick i uppgift att bygga ett torn som skulle vara ca 25 centimeter högt och vi skulle använda oss av tre metoder: Ringla, tumma och kavla.

Jag kavlade första delen av mitt torn där jag även kavlade på ett mönster med hjälp av en bit spetsduk. Jag skar även ut en bågformad bit ur den undre delen som fick bli en dörr. Här skapade jag ett annat mönster genom att grycka med en sil och göra hål med en gaffel.
På nästa lager använde jag mig av metoden ringla, eller korvmetoden som den även kallas, vilket kan vara ett roligare begrepp att använda i samband med barn. Här rullade jag allstå leran till små korvar som jag sedan ringlade på mitt torn, lager för lager, och fogade samman inifrån. För att fästa den kavlade och ringlade delen "räfflade" jag även kanterna och tryckte ihop innan jag fogade samman dem inifrån.
Tredje lagret blev ett kavlat lager igen där jag använde mig av en kavel som skapade ett våffelmönster. Sammanfogade nästa lager på samma sätt som tidigare.
Fjärde lagret blev flera små korvar som sammanfogades till ett "staket" som jag fäste ovanpå det tredje lagret. Slutligen valde jag att tumma ett tak som även det fästes med hjälp av tidigare metoder, denna gången utifrån. Valde även att skapa ett mönster på taket med hjälp av en gaffel.

Detta var en kul övning och det var roligt att se alla andras resultat. Vi fick som avslut samla klassens torn på ett och samma bord för att sedan skapa en stad av de torn vi byggt, allt detta under tystnad. En kul men svår sammarbetsövning då alla tolkade och tyckte olika.

I slutet av lektionen gick vi igenom fördjupningen/examinationsarbetet: Från det ena till det andra.
